-
B - RuziemeterMoet je vaak scheidsrechter spelen bij ruzies? Laat kinderen zelf ontdekken wanneer ze te ver gaan en wat ze eraan kunnen doen met de ruziemeter.
-
B - Restoratieve cirkelsHet doel van restoratieve cirkels, ook wel herstelcirkels genoemd is om de geleden schade of kwetsing ten gevolge van een incident te herstellen zodat men daarna weer op een constructieve wijze met elkaar verder kan gaan.
-
B - Proactieve cirkelsEen cirkelgesprek waarbij de jongeren (bv in een leefgroep/klas/…) samenzitten en onder andere de voorbije dag bespreken om mogelijke problemen of voorvallen op te lossen en bij te leggen. Ook een algemeen gespreksthema kan worden aangebracht. Op deze manier leren jongeren in dialoog gaan binnen een veilige structuur over alledaagse situaties.
-
B - Nieuwe kansen levelVoorbeeld van herstelwerking in een leefgroep voor puberjongens met een licht-mentale beperking. Wanneer de centrale waarde van de leefgroep ‘respect’ niet wordt nageleefd, komt de jongere in het ‘nieuwe kansen level’ met meer nabijheid van de begeleiding.
-
B - Musical.lyMet de Musical.ly app kan je zelf een kort filmpje opnemen op een lied naar keuze. Neem een lied dat spijt uitdrukt, maak een clipje van jezelf en stuur dit door naar degene aan wie je sorry wil zeggen.
-
B - MediationspelMet dit spel voor 3 tot 6 spelers leren kinderen en jongeren om zelf conflicten of pesten op te lossen en kunnen ze hun mediationvaardigheden op een speelse manier oefenen of onderhouden.
-
B - Laat het varenBetrokken partijen maken elk een tekening of een gedicht over hoe ze zich voelen. Ze maken er elk een bootje van die ze samen laten wegdrijven op de beek of een prop die ze in het vuur gooien.
-
B - Interne herstelbemiddling in de PatioGeert Taghon vertelt het verhaal van interne herstelbemiddeling in de Patio, forensische jeugdpsychiatrie. De kinderen en jongeren staan onder toezicht van de jeugdrechter en hebben een psychiatrische problematiek.
-
B - Ik denk...Methodiek waarbij je alle betrokkenen de verschillende perspectieven laat innemen om op basis daarvan tot uitwisseling en gesprek te komen.
-
B - Het geheim van het sorrybreinHet geheim van het sorrybrein verklaart de achterliggende mechanismen in het proces van herstel na een conflict. Deze tekst van Eric Beke zoomt in op de werking van ons sorrybrein en vormt de achterliggende visie van de Sorrybox.
-
B - HerstelconferentieMethodiek om enige tijd na het incident een dader inzicht en verantwoordelijkheidsgevoel over het incident te geven en schade voor het slachtoffer te herstellen.
-
B - Herstel, beweging in bewogen contextenDit artikel beschrijft hoe vzw Oranjehuis aan de slag is gegaan met de belangrijke principes van herstelgericht werken en geeft een overzicht van het traject dat ze hebben afgelegd om uit te groeien tot een herstelgerichte organisatie.
-
B - Herstel binnen nieuwe autoriteit bij jongeren met lage SEO (filmpje)Haim Omer biedt met Nieuwe Autoriteit/ Geweldloos Verzet (NA/GV) nieuwe handvaten in het omgaan met jongeren die moeilijk gedrag stellen. Deze casus licht toe hoe je NA/GV kan gebruiken bij jongeren met een lage sociaal emotionele ontwikkeling.
-
B - Gooi je boosheid er vanafBetrokken partijen maken elk een tekening over hun ervaren boosheid en gekwetstheid. Ze hangen deze op aan de muur of aan een wasdraad met wasknijpers. Dan proberen ze de tekeningen er af te gooien met kleiballen. Vervolgens maken ze met de kleiballen iets moois om aan de ander te schenken.
-
B - GevoelsthermometerMet de gevoelsthermometer kan je je gevoelens kwijt. Je krijgt tips over wat je kan doen als je voelt boos wordt en je kan een individueel stappenplan op maat uitwerken. Zo voorkom je dat je de controle verliest. Ook in groep helpt de gevoelsthermometer om het welbevinden van de jongeren na te gaan en als begeleider kort op de bal te spelen.
-
B - G-schema (minder goede lezers)Dit G-schema helpt kinderen en jongeren stilstaan bij hun gedrag. Het helpt hen erachter te komen welke (onbewuste of automatische) gedachten ertoe geleid hebben dat gebeurtenis x bepaalde gevoelens bij hen wakker riep. Deze gevoelens hebben geleid tot bepaald gedrag en dat gedrag heeft dan weer geleid tot bepaalde gevolgen.
-
B - G-schema (goede lezers)Dit G-schema helpt kinderen en jongeren stilstaan bij hun gedrag. Het helpt hen erachter te komen welke (onbewuste of automatische) gedachten ertoe geleid hebben dat gebeurtenis x bepaalde gevoelens bij hen wakker riep. Deze gevoelens hebben geleid tot bepaald gedrag en dat gedrag heeft dan weer geleid tot bepaalde gevolgen. Deze oefening is een mogelijke aanzet om tot nieuwe, meer reële en functionele, gedachten te komen en zo tot meer constructieve gevoelens, gedrag en gevolgen.
-
B - Emotioneel herstel - de draad oppakken na agressieBij personen met een matig tot ernstig verstandelijke handicap is het essentieel om ook in vastgelopen situaties probleemoplossend samen te werken. Dit artikel van Gerrit Vignero licht het concept herstel verder toe en splitst het uit op twee niveaus: de handelingsbreuk herstellen en de emotionele breuk herstellen.
-
B - De rol van schaamte bij herstelgericht werkenDe nadruk ligt op het herstellen van de aangerichte relationele schade, het is er altijd en het raakt iedereen –zowel de overtreder als alle betrokkenen. Om daarover te kunnen praten moeten mensen zich echt laten zien en communiceren over hun diepste gevoelens. Schaamte en hoe er met schaamte omgegaan wordt speelt daarin een belangrijke rol.
-
B - De meerwaarde van een herstelgerichte schoolcultuurDit artikel geeft uitleg over de herstelrechtelijke benadering. Het bevat een instrument om scholen en organisaties te doen nadenken over hun eigen sanctie- en opvolgbeleid nadat zich incidenten hebben voorgedaan. Pas als je inzicht hebt in de bestaande praktijk, kan je nagaan in hoeverre je als school of organisatie wil evolueren in de richting van een herstelgerichte cultuur en praktijk.
-
B - De analoge sorryboxAnaloog ontmoet digitaal: Het beste van beide werelden! OBC De Waai ontwikkelde de analoge sorrybox om hun herstelbeleid te verankeren in de werking. In de doos zitten standaard enkele beleidsdocumenten. Elke leefgroep gaat met zijn doos aan de slag en vult die aan met eigen hulpmiddelen, afhankelijk van hun specifieke noden.
-
B - AandachtsaanvalIn het model van ‘de draad tussen cliënt en begeleider’ van Gerrit Vignero is een interessante werkvorm rond herstel ‘de aandachtsaanval’.
-
B - 7 tips in plaats van sorry zeggenGedwongen sorry zeggen werkt niet, de relatie met de ander wordt er net slechter door. Kinderen vanaf een jaar of 6 begrijpen wel al goed wat ‘sorry zeggen’ betekent. Op deze leeftijd kun je dan ook zien dat ze het moeilijk vinden om sorry te zeggen, omdat ze dan moeten toegeven dat ze iets verkeerds hebben gedaan.
-
B - 6 vuistregels rond herstel (ter Wende)Herstel is een complexe materie. Hoe kijken naar herstel in complexe situaties? Welke aspecten neem je in achting? OBC ter Wende deelt 6 vuistregels rond herstel.
-
A- WAI-NOT sorryletterWai-Not is a special website for children with intellectual disabilities. On the website they made an online-tool where children can make a sorry-letter, with visual and auditive support.