-
C - Sanctioneren/omgaan met conflicten op school?Dit artikel gaat dieper in op: * De herstelgerichte filosofie * Proactieve cirkels: een methodiek om te werken aan relaties en een verbindende communicatie * Herstelgerichte methodieken na een conflict of incident. * Waarom werkt een herstelgerichte aanpak?
-
C - OaseEen herstelgerichte intervisiemethodiek waarbij één persoon aan de groep vraagt om oplossingen te zoeken voor een probleem waar hij/zij mee geconfronteerd wordt.
-
C - Neem de draad weer opEen doe-activiteit voor cognitief minder begaafden om spanningen weg te nemen na een agressie-incident.
-
C - Life Space Crisis InterventionKorte uitleg over de therapeutische, verbale interventiemethodiek, LSCI (Life Space Crisis Intervention) die ontwikkeld is voor kinderen en jongeren in crisis en voor jongeren met een vertraagde ontwikkeling.
-
C - KoffietafelDe koffietascirkel is een gestructureerde manier om een probleem van kleine aard uit te praten.
-
C - KleurplatenEen set van 3 kleurplaten die je inzet om samen te werken aan herstel met jongeren met een spraak- en taalontwikkelingsstoornis en/of ernstige gedragsproblemen.
-
C - Hoe kan ik het goedmaken?Stappenplan rond ‘Hoe kan ik het goed maken’ met pictogrammen die ideeën geven en de uitleg visueel ondersteunen.
-
C - Herstelgesprek overwegenOverzicht van wat je best in overweging neemt vooraleer je een herstelgesprek organiseert.
-
C - Herstelgericht werken voor beginnersDit artikel gaat kort in op het verschil tussen het strafrecht en het herstelrecht en tussen het herstelgericht werken binnen het gerechtelijk kader en het herstelgericht werken buiten het gerechtelijk kader. (Den Geweld-igen courant. Icoba)
-
C - Geen woorden maar dadenTips om verzoeningsgebaren of herstelactiviteiten te begeleiden.
-
C - Een gedicht schrijvenZelf een gedicht schrijven om je te verontschuldigen (zie fiche voor ideeën en voorbeelden).
-
C - duplopopjesEen visuele manier om de kinderen tot verhaal te laten komen over een ruzie, conflict, situatie waar herstel nodig is.
-
C - De verbindende school. Herstelrecht in het Nederlandse onderwijsDeze publicatie gaat in op het model, de werkwijze en de uitgangspunten van de verbindende school. Het gaat in op de wijze waarop je het model best in de school invoert en de meest formele interventie, de herstelconferentie, komt uitgebreid aan bod.
-
C - De evenwichtsmobielEen conflict kan je uit evenwicht brengen. Het samen doorpraten en uitpraten kan het evenwicht binnen jezelf en tussen elkaar weer helpen herstellen. Wat houdt jou/jullie in balans? Ontwerp samen een mobiel met elk je gevoelens, je noden en je verlangens. Zoek letterlijk en figuurlijk samen naar een evenwicht.
-
C - Conflicten bespreekbaar maken bij kleutersTwee methodieken om ruzies en conflicten bespreekbaar te maken bij kleuters: poppenkast (met voorbeeldfilmpje) en een boek met tekeningen.
-
C - Beeldend bemiddelenVia beeldend materiaal , dieren, popjes, kaarten, foto’s, plasticine,…in gesprek gaan met mensen, over het conflict, een ontmoeting,…. Dit geeft nieuwe taal. Het verruimt de mogelijkheden om conflicten te verkennen en op zoek te gaan naar nieuwe en rijkere betekenissen.
-
C - 10 basisprincipes voor een herstelbeleid10 basisprincipes voor een herstelbeleid en Safety-herstelafspaken.
-
B - Werken aan herstel met de herstelpiramideDeze tekst bespreekt de verschillende lagen of niveaus van herstel. De herstelpiramide is een wetenschappelijk onderbouwd instrument dat deze verschillende herstelmaatregelen ordent en je de weg wijst naar een positief en integraal herstel.
-
B - Video nieuwsberichtDe jongere schrijft een nieuwsbericht met beschrijving incident, gevolgen en een sorry. Hij leest dit voor als reporter en laat dit opnemen in een video met smartphone.
-
B - Van ruzie naar verzoeningDit is een opdrachten- en stellingenspel dat door alle leeftijdsgroepen kan worden gespeeld. Het gaat erom samen een weg af te leggen, met vallen en opstaan. Dit spel kan zowel binnen als buiten worden gespeeld.
-
B - Stop denk doe-spelSpel over omgaan met conflicten. Op een speelse manier met kinderen spreken over conflicthantering met behulp van herkenbare situaties thuis, op school en in vrije situaties. Geschikt voor 2 tot 5 spelers in de leeftijd 5 tot 10 jaar.
-
B - Stappenplan 'Ik denk na over mijn gedrag'Je hebt het erg moeilijk gehad. Dat is niet leuk … Het is vervelend voor jou, maar het kan ook vervelend zijn voor anderen. Deze vragenlijst (met aanvinkvakjes) helpt je na te denken over wat er nu juist gebeurde, hoe het allemaal begon, hoe jij (en misschien ook iemand anders) je voelde en hoe het nu verder moet.
-
B - SOS-Cursus (Spreken Over Schuld)Cursus van 6 bijeenkomsten gespreid over drie weken waar dieper wordt ingegaan op thema’s zoals schuld, schaamte en slachtoffers. Het nemen van verantwoordelijkheid en herstel staan centraal. Er wordt gewerkt met films, ‘echte’ slachtoffers, subgroepjes, debat, rollenspel, …
-
B - SorrydoosjeOntwerp een doosje waarin je je verontschuldigingen en je hoop naar de toekomst stopt. Dit geef je af aan de persoon die je gekwetst hebt.
-
B - Sorrybrief Wai NotStel een digitale sorrybrief samen op de website van Wai-Not, een website voor personen met een beperking. De brief is ondersteund met pictogrammen en kan je afdrukken of als lid van de site makkelijk rondsturen naar vrienden.