-
C - duplopopjesEen visuele manier om de kinderen tot verhaal te laten komen over een ruzie, conflict, situatie waar herstel nodig is.
-
C - Een gedicht schrijvenZelf een gedicht schrijven om je te verontschuldigen (zie fiche voor ideeën en voorbeelden).
-
C - Geen woorden maar dadenTips om verzoeningsgebaren of herstelactiviteiten te begeleiden.
-
C - Herstelgericht werken voor beginnersDit artikel gaat kort in op het verschil tussen het strafrecht en het herstelrecht en tussen het herstelgericht werken binnen het gerechtelijk kader en het herstelgericht werken buiten het gerechtelijk kader. (Den Geweld-igen courant. Icoba)
-
C - Herstelgesprek overwegenOverzicht van wat je best in overweging neemt vooraleer je een herstelgesprek organiseert.
-
C - Hoe kan ik het goedmaken?Stappenplan rond ‘Hoe kan ik het goed maken’ met pictogrammen die ideeën geven en de uitleg visueel ondersteunen.
-
C - KleurplatenEen set van 3 kleurplaten die je inzet om samen te werken aan herstel met jongeren met een spraak- en taalontwikkelingsstoornis en/of ernstige gedragsproblemen.
-
C - KoffietafelDe koffietascirkel is een gestructureerde manier om een probleem van kleine aard uit te praten.
-
C - Life Space Crisis InterventionKorte uitleg over de therapeutische, verbale interventiemethodiek, LSCI (Life Space Crisis Intervention) die ontwikkeld is voor kinderen en jongeren in crisis en voor jongeren met een vertraagde ontwikkeling.
-
C - Neem de draad weer opEen doe-activiteit voor cognitief minder begaafden om spanningen weg te nemen na een agressie-incident.
-
C - OaseEen herstelgerichte intervisiemethodiek waarbij één persoon aan de groep vraagt om oplossingen te zoeken voor een probleem waar hij/zij mee geconfronteerd wordt.
-
C - Sanctioneren/omgaan met conflicten op school?Dit artikel gaat dieper in op: * De herstelgerichte filosofie * Proactieve cirkels: een methodiek om te werken aan relaties en een verbindende communicatie * Herstelgerichte methodieken na een conflict of incident. * Waarom werkt een herstelgerichte aanpak?
-
C - SorrykaartjesHeb je spijt en wil je iemand je excuses aanbieden? Maak zelf een sorrykaart of gebruik een van de kaarten in bijlage.
-
C - Uitgelezen - Samen wijsRecensie en samenvatting van het boek ‘Samen wijs! Herstelgericht werken op school’ – Ligand.
-
C - vergeven - een proces van empathie en mededogenVergeven is niet makkelijk. Soms is de pijn zo diep dat je weerstand en angst voelt om te vergeven. Tegelijk verlang je ernaar om bevrijd te worden van die knagende pijn en opnieuw in vrede te leven met jezelf. En misschien ook met diegene die je kwetste. Hoe doe je dat, vergeven? Hoe gaat dat in zijn werk?
-
C - Verontschuldig je met een liedZing een lied om je te verontschuldigen. Doe dit live of film het en stuur het door.
-
C - VerzoeningsgebarenWat zijn verzoeningsgebaren precies? Hoe doe je dat? Of hoe ontvang je zo'n gebaar?
-
C - Wat als je geen sorry krijgt?Dit artikel gaat kort in op wat je kan doen als je geen sorry krijgt en zelf wel nood hebt aan herstel.
-
C - Welke klusjes kan ik doenPicto-overzicht van mogelijke klusjes die iemand kan doen om het weer goed te maken.
-
C – Herstel tussen dader en slachtofferDit artikel gaat kort in op de verschillende manieren om tot herstel van schade te komen. Via een simpel gebaar, een vergoeding, een herstelgesprek, een herstelactiviteit of via herstelbemiddeling.
-
D - App SignalerensignaLEREN is een app die jeugdigen in staat stelt om hun eigen spanning te reguleren. Het handige hulpmiddel heeft een functie waarmee jeugdigen eenvoudig kunnen herkennen in welke fase van spanningsopbouw ze zitten. Daarnaast draagt de app opties aan waarmee die spanning kan worden verminderd.
-
D - Creatieve manieren om sorry te zeggenEen 5-tal creatieve manieren om sorry te zeggen.
-
D - Door het lintMet dit educatief materiaal geef je individuen of koppels inzicht in hun eigen kwaadheidsopbouw en reik je hen tips aan om hun kwaadheid in te perken en zo agressie te vermijden.
-
D - Educatief materiaal om gevoelens en behoeften te besprekenEen overzicht van educatief materiaal (foto’s, kaartjes en spelen) om gevoelens en behoeften te benoemen en bespreekbaar te maken. Op de laatste pagina vind je een overzicht waar je het materiaal kan uitlenen.
-
D - En wat met straffen?Dit artikel gaat kort in op de plaats van straf binnen herstelgericht werken.